(2020) اثربخشی آموزش تکنیکهای بازتوانی ذهنی بر عملکرد عصب روانشناختی کودکان پسر مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی. Community Health Journal. pp. 1-8. ISSN 2345-6248
Text
CHJ_Volume 14_Issue 2_Pages 1-8.pdf - Published Version Download (1MB) |
Persian Abstract
مقدمه: اختلال نقص توجه و بیش فعالی، باعث نقص در عملکرد روانشناختی میشود. هدف مطالعه حاضر، تعیین اثربخشی آموزش تکنیکهای بازتوانی ذهنی بر عملکرد عصب روانشناختی کودکان پسر مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی میباشد. مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع نیمهتجربی با پیشآزمون/پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی 9-7 ساله در سال 1398 بود که به کلینیک مشاوره آموزش و پرورش ناحیه 1 شهر گرگان مراجعه کرده بودند. تعداد 30 کودک به روش در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند و سپس به طور تصادفی به دو گروه 15 نفره آزمون و کنترل تقسیم شدند. از آزمون علائم مرضی کودکان فرم والدین و کارتهای ویسکانسین استفاده شد. در گروه آزمون برنامه مداخله 8 جلسه 1 ساعته هفتهای انجام شد. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیره تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: میانگین و انحراف معیار نمره گروه آزمون در پیشآزمون و پسآزمون 58/2±84/22 و 69/3±45/29 و گروه کنترل در پیشآزمون و پسآزمون 77/2±71/22 و 41/2±94/22 بود. آموزش تکنیکهای بازتوانی ذهنی بر عملکرد عصب روانشناختی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی تأثیر داشت (001/0≥p). نتیجهگیری: با توجه به اثربخشی آموزش تکنیکهای بازتوانی ذهنی بر عملکرد عصب روانشناختی، این روش میتواند به عنوان یک روش درمانی کارآمد توسط درمانگران جهت بهبود عملکرد عصب روانشناختی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی استفاده شود.
Title
The Effectiveness of Training of Mental Rehabilitation Techniques on Psychological Nerve Function in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder
Abstract
Introduction: Attention Deficit Hyperactivity Disorder causes a defect in psychological nerve function. Thus, the present study aims to investigate the effect of training mental rehabilitation techniques on the psychological nerve function in children with attention deficit hyperactivity disorder. Materials and Methods: The present study was a quasi-experimental with a pretest/posttest and a control group. The statistical population included all students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder aged 7-9 in 2020 referred to the Education Counseling Clinic of District 1 of Gorgan. Later, 30 children were selected by the available method and were randomly assigned to two groups. The children's symptom inventory and the Wisconsin Card Classification Test were used. On children in the test group, the intervention program was performed in 8 sessions of 1 hour per week. No intervention was performed for the control group. Univar ate analysis of covariance was used to analyze the collected data. Results: The results showed that mean and standard deviation of the pretest and posttest of the test group were 22.84±2.58 and 29.45±3.69, and also mean and standard deviation of the pretest and posttest of the control group were 22.71±2.41 and 22.94±2.77. Further, training of mental rehabilitation techniques affected the psychological nerve function of children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (p<0.001). Conclusion: Due to the effectiveness of training mental retraining techniques on improving the psychological nerve function, this method can be used as an effective treatment by therapists to improve the neurological function of children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder.
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | Rehabilitation,Neurological function,Attention Deficit Hyperactivity Disorder |
Divisions: | Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal |
Page Range: | pp. 1-8 |
Journal or Publication Title: | Community Health Journal |
Journal Index: | ISC |
Volume: | 14 |
Number: | 2 |
Publisher: | Rafsanjan University of Medical Sciences |
Identification Number: | https://doi.org/10.22123/chj.2020.231433.1508 |
ISSN: | 2345-6248 |
Depositing User: | خانم مهتاب اکبری |
URI: | http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/29442 |
Actions (login required)
View Item |