(2020) تأثیر آموزش خودمراقبتی بر احساس درماندگی آموختهشده در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی. Community Health Journal. pp. 47-54. ISSN 2345-6248
Text
CHJ_Volume 14_Issue 3_Pages 47-54.pdf - Published Version Download (834kB) |
Persian Abstract
مقدمه: درماندگی آموخته شده از عواملی است که میتواند منجر به پیامدهای نامطلوبی در بیماران مبتلا به نارسایی قلب شود. هدف از این مطالعه، تعیین تأثیر آموزش خودمراقبتی بر احساس درماندگی آموختهشده در بیماران مبتلا به نارسایی قلبیمیباشد. مواد و روشها: این مطالعه نیمهتجربی، بر روی 40 بیمار مبتلا به نارسایی قلبی کلاس 2 و 3 مراجعهکننده به مرکز آموزشی درمانی قلب حشمت رشت از دی ماه 98 تا فروردین ماه 99 انجام گرفت. بیماران به روش تصادفی بلوکه در دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه 20 نفر) قرار گرفتند. ابزار شامل پرسشنامۀ درماندگی آموختهشده و روش مداخله آموزش خودمراقبتی به صورت چهره به چهره در 6 جلسه یک ساعته و سه بار در هفته بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی (میانگین، میانه، انحراف معیار، فراوانی و درصد) و تحلیلی (tمستقل، t زوجی، مجذور کای، من ویتنی و آزمون دقیق فیشر) استفاده شد. یافتهها: بر اساس نتایج، قبل از مداخله بین دو گروه از نظر میانگین نمره احساس درماندگی تفاوت معنیداری وجود نداشت. ولی بعد از مداخله نمره درماندگی در گروه مداخله به صورت معنیداری کمتر از گروه کنترل بود (048/0=p). همچنین، میانگین نمرات درماندگی در قبل و بعد از مداخله در گروه کنترل تفاوت معنیداری نداشت ولی در گروه مداخله به صورت معنیداری کاهش یافته بود (037/0=p). نتیجهگیری: آموزش خودمراقبتی میتواند بر بهبود نمره درماندگی آموخته شده مراجعین مبتلا به نارسائی قلبی مؤثر باشد.
Title
The Effect of Self-Care Training on Learned Helplessness in Patients with Heart Failure Running
Abstract
Introduction: Learned helplessness is one of the factors leading to undesirable consequences in patients with heart failure. This study aims to determine the effectiveness of self-care training on learned helplessness in patients with heart failure. Materials and Methods: This quasi-experimental study was performed on 40 heart failure patients in Class II and III referred to the Teaching and Treatment Center of Dr. Heshmat Hospital in Rasht from January 2020 to April 2020. The patients were randomly divided into control and intervention groups (20 per each group) via randomized blocked sampling. The tool consisted of a learned helplessness questionnaire and face-to-face self-training in 6 one-hour sessions within 3 days in a week. For descriptive statistics, mean, median, standard deviation, frequency, and percent were used; also, for inferential statistics, independent t-test, paired t-test, chi-square, Mann-Whitney, and Fisher's exact test were applied. Results: According to the results, no significant difference was observed in the mean score of helplessness between the two groups before intervention (p= 0.531). However, after the intervention, the helplessness score was significantly less in the intervention group than the control (p= 0.048). Also, the mean scores of helplessness before and after the intervention were not significantly different in the control group (p= 0.912). However, it was significantly reduced in the intervention group (p= 0.037). Conclusion: Self-care training could be effective in the learned helplessness score improved in clients with heart failure.
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | learned helplessness,Heart failure,Training,Self-Care |
Divisions: | Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal |
Page Range: | pp. 47-54 |
Journal or Publication Title: | Community Health Journal |
Journal Index: | ISC |
Volume: | 14 |
Number: | 3 |
Publisher: | Rafsanjan University of Medical Sciences |
Identification Number: | https://doi.org/10.22123/chj.2020.226752.1484 |
ISSN: | 2345-6248 |
Depositing User: | خانم مهتاب اکبری |
URI: | http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/29454 |
Actions (login required)
View Item |