(2016) تأثیر الگوی یادگیری در حد تسلط بر صلاحیت بالینی دانشجویان اتاق عمل. Community Health Journal. pp. 11-18. ISSN 2345-6248
Text
article_45791_cc066c861a576dea7abf4daa2118cb0a.pdf Download (195kB) |
Persian Abstract
مقدمه: یکی از الگوهای نوین آموزشی که در آن رسیدن به صلاحیت بالینی مدنظر میباشد، الگوی یادگیری در حد تسلط است. هدف از مطالعه حاضر تعیین تأثیر الگوی یادگیری در حد تسلط بر صلاحیت بالینی دانشجویان اتاق عمل میباشد. مواد و روش ها: در این کارازمایی بالینی، 60 نفر از دانشجویان اتاق عمل که معیارهای ورود را داشتند، بهطور تصادفی ساده در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. کارآموزی در گروه آزمون به روش یادگیری در حد تسلط و در گروه کنترل به روش معمول در طول یک ترم انجام شد. دو گروه قبل و بعد از مداخله پرسشنامه صلاحیت بالینی را تکمیل و نمودند. نتایج با استفاده از آزمونهای آماری مجذور کای و t زوجی تجزیه تحلیل شد. یافتهها: نمره کل صلاحیت بالینی در گروه آزمون قبل و بعد از مداخله به ترتیب 59/2±23/38 و 91/1±84/46 بوده که این تفاوت از لحاظ آماری معنیدار بود (04/0=p). درحالیکه در گروه کنترل نمره کل صلاحیت بالینی قبل از مداخله 54/2±69/38 و بعد از آن 39/2±59/42 بود که از لحاظ آماری معنیدار نبود (3/0=p). مقایسه میانگین تغییرات نمره صلاحیت بالینی کل و ابعاد آن بین دو گروه آزمون و کنترل تفاوت آماری معنیداری را نشان داد (05/0p≤)، در حالی که در بعد رهبری در دو گروه در ابتدا و انتهای مطالعه، این تفاوت معنیداری نبود (2/0=p). نتیجهگیری: الگوی یادگیری در حد تسلط ممکن است بتواند صلاحیت بالینی دانشجویان اتاق عمل را ارتقاء دهد. بنابراین پیشنهاد میگردد از این الگو در آموزش دانشجویان اتاق عمل استفاده گردد.
Title
Effects of Mastery Learning Model on Clinical Competencies in the Operating Room Students
Abstract
Introduction: Mastery learning model is one of the new models of teaching which is considered for clinical competence. The aim of this study was to investigate the effect of mastery learning model on clinical competencies of operating room students. Materials and Methods: In this educational trial study, 60 operating room students who had inclusion criteria were chosen through simple random sampling and were divided into two control and experimental groups. Training for the experimental and control groups was the mastery learning and routine methods respectively during one academic semester. Clinical competency questionnaire was completed by the subjects before and after the intervention. Data were analyzed using statistical tests of Chi-square and Paired t test. Results: In the experimental group, the mean scores of clinical competence before- and after-intervention were (38.23±2.59) and (46.84±1.91) respectively with a significant difference (p=0.04), while these values had no significant differences in the control group before (38.69±2.54) and after (42.59±2.39) intervention (p=0.3). There were significant differences in the mean of total clinical competency and its dimensions in the two groups(p≤0.05), but these two groups did not show any significant differences in termas of the leadership dimension at the beginning and the end of the study (p=0.2). Conclusion: Mastery learning model could possibly enhance operating room students' clinical competence. So, using of this model in the operating room students' education is recommended.
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | Mastery learning,Clinical competence,Operating room |
Divisions: | Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal |
Page Range: | pp. 11-18 |
Journal or Publication Title: | Community Health Journal |
Journal Index: | ISC |
Volume: | 10 |
Number: | 3 |
Publisher: | Rafsanjan University of Medical Sciences |
ISSN: | 2345-6248 |
Depositing User: | مهندس مهدی شریفی |
URI: | http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/6795 |
Actions (login required)
View Item |