(2017) اثربخشی درمان توانبخشی عصب- روانشناختی بر عملکرد توجه مستمر در دانشآموزان با اختلال ریاضی شهر تبریز. Community Health Journal. pp. 45-52. ISSN 2345-6248
Text
article_45795_eaf1c368c85cc60b58c336c6b80be0cf.pdf Download (187kB) |
Persian Abstract
خلاصه مقدمه: اختلال در ریاضیات عبارت است از ناتوانی در انجام مهارتهای مربوط به حساب با توجه به ظرفیت هوشی و سطح آموزشی که از کسی انتظار میرود. پژوهش حاضر نیز با هدف تعیین اثربخشی درمان توانبخشی عصب- روانشناختی بر عملکرد توجه مستمر در دانشآموزان با اختلال ریاضی انجام شد. مواد و روش ها: طرح پژوهش حاضر به صورت نیمه آزمایشی با دو گروه آزمودنی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شهر تبریز در سال 1395 بود، و نمونه مورد نظر از مناطق پنجگانه اختلالات یادگیری انتخاب شدند. روش نمونهگیری به صورت تصادفی ساده بود. بدین صورت که یک گروه 10 نفره شامل افراد مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی و 10 نفر نیز شامل گروه گواه بود. یعنی افرادی که مبتلا به ناتوانی یادگیری هستند اما مداخلهای برای آنها صورت نگرفت. تعداد جلسات درمانی 20 جلسه بود و هر جلسه 45 دقیقه به طول میانجامید. ابزار پژوهش شامل برنامه کامپیوتری توانبخشی عصب- روانشناختی Sound Smart و آزمون عملکرد پیوسته بود. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام شد. یافته ها: بین میانگین نمرههای پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری وجود داشت (001/0 greater than p)، به نحوی که توانبخشی عصب- روانشناختی باعث بهبود توجه مستمر در دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی گردید. نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد توانبخشی عصب- روانشناختی میتواند به عنوان یک روش اثربخش در افرادی که اختلال یادگیری ریاضی دارند مورد استفاده قرار بگیرد.
Title
The Effectiveness of Neuropsychological Rehabilitation Treatment on the Continuous Attention Function of Students with Dyscalculia
Abstract
Introduction: Dyscalculia is the disability to perform the skills related to calculation in consideration to intellectual capacity and educational level that is expected from a normal person. The current study was aimed to determine the effectiveness of neuropsychological rehabilitation treatment on the continuous attention function of students with dyscalculia. Materials and Methods: The design of the present study was semi-experimental with two groups of 10 students from Tabriz city in 2016. The sampling method was simple randomization, in which a group of 10 students with mathematical learning disorder were chosen from five regions of the city with learning disorders and 10 students as a control group who had learning disability but without any therapeutic interventions. The case group received twenty therapeutic sessions of 45-minute. The study instrument contained of computer program of neuropsychological rehabilitation (sound smart) and continuous function test. The data analysis was done using the multivariable covariance analysis. Results: There were significant differences between the mean scores of the pretest and posttest of the experimental and control groups (p less than 0/001), so that the neuropsychological rehabilitation led to promotion of continuous attention in students with mathematical learning disorders. Discussion: This study indicated that neuropsychological rehabilitation can be used as an effective method for people with mathematical learning disorders.
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | Neuropsychological rehabilitation,Continuous attention,cognition,Mathematical learning disorder,Students |
Divisions: | Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal |
Page Range: | pp. 45-52 |
Journal or Publication Title: | Community Health Journal |
Journal Index: | ISC |
Volume: | 10 |
Number: | 3 |
Publisher: | Rafsanjan University of Medical Sciences |
ISSN: | 2345-6248 |
Depositing User: | مهندس مهدی شریفی |
URI: | http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/6799 |
Actions (login required)
View Item |