Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Rafsanjan University of Medical Sciences

نوع و میزان خطاهای دارویی و علل آن از دیدگاه پرستاران شاغل در بخش‌های نوزادان و مراقبت‌های ویژه نوزادان بیمارستان‌های استان یزد در سال1393

(2017) نوع و میزان خطاهای دارویی و علل آن از دیدگاه پرستاران شاغل در بخش‌های نوزادان و مراقبت‌های ویژه نوزادان بیمارستان‌های استان یزد در سال1393. Community Health Journal. pp. 63-71. ISSN 2345-6248

[img] Text
article_45780_fcba0bd5b3767fadf618274507eb9ae2.pdf

Download (245kB)

Official URL: http://chj.rums.ac.ir/article_45780.html

Persian Abstract

مقدمه: دارو دادن و خطاهای دارویی در کودکان به خصوص نوزادان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این مطالعه با هدف تعیین نوع و میزان خطاهای دارویی و علل آن از دیدگاه پرستاران شاغل در بخش‌های نوزادان و مراقبت ویژه نوزادان صورت گرفته است. مواد و روش­ها :در این مطالعه­ توصیفی- مقطعی که در سال 1393 انجام شد، نمونه‌گیری به صورت سرشماری نمونه­ها و شامل 180 پرستار شاغل در بخش‌های نوزادان و مراقبت ویژه نوزادان، در10 بیمارستان یزد بودند. ابزار گردآوری داده­ها، پرسشنامه اطلاعات جمعیت‌شناسی و پرسشنامه "خطای تجویز دارو"برای تعیین میزان خطاهای دارویی و انواع خطاهای دارویی بود. اطلاعات جمع­آوری شده با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی،میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون T  و پیرسون) در نرم‌افزار20  spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: 20 درصد از پرستاران عنوان کرده بودند که در طول شش ماه گذشته مرتکب خطای دارویی نشده­اند و 45 درصد از آن‌ها بین 1 تا 2 خطای دارویی داشتند. خطاهای دارویی در داروهای تزریقی به ترتیب شامل اشتباه در زمان دارو دادن (51% تا60%)، اشتباه در محاسبات دارویی (51 % تا 60%) ، دوز دارویی (41% تا 50%) و سرعت تزریق دارو (41% تا 50%) بود. خطاهای دارویی در داروهای غیر تزریقی شامل اشتباه در محاسبات دارویی (51%  تا60%) و پس از آن اشتباه در دوز دارویی (41% تا 50%) بود.  همبستگی بین خطاهای دارویی تزریقی و غیر تزریقی نشان داد که خطا در داروهای قابل تزریق بیشتر روی می‌دهد و مهم‌ترین علت خطاهای دارویی کمبود نیروی انسانی بود. نتیجه‌گیری: احتمال بروز خطاهای دارویی در پرستاران زیاد است کلاس های بازآموزی در ارتباط با اطلاعات داروشناسی و اصلاح فرایند آموزش، تشویق و ترغیب پرستاران در جهت گزارش دهی اشتباهات دارویی و واکنش مثبت مدیران پرستاری پیشنهاد می شود.

Title

Type and Rate of Medication Errors and their Causes from the Perspectives of Neonatal and Neonatal Intensive Care Units Nurses in Yazd Hospitals, 2014

Abstract

Introduction: Medication and medication errors are very important in children, especially in neonates. This study is aimed to determine the level and the type of medication errors and their causes of Working Nurses’ Perspectives in Neonatal Units and Neonatal Intensive Care Units. Material and Methods: The present research was a descriptive cross-sectional study. The method of sampling was census and included 180 nurses working in the neonatal units and neonatal intensive care units in 10 hospitals of Yazd. The data collection tool was questionnaire. The first questionnaire contained the demographic data. The second questionnaire was “Medication Administration Error” in order to determine the level and types of medication errors). The collected data were entered into the SPSS statistical software (v. 20) and analyzed using descriptive statistics (frequency, mean, and standard deviation) and inferential statistics (t-test, and Pearson correlation statistics). Results: twenty percent of the nurses indicated that during the last 6 months they did not commit medication errors and 45% had between 1 to 2 medication errors. Medication errors in injection drugs respectively included; errors in the time of administration of medication (51% to 60%), errors in pharmaceutical calculations (51% to 60%), wrong dose of a drug (41% to 50%) and medication errors in non-injection medications included in medication calculations (51% to 60%) and after that errors in medication dose (41% to 50%). Correlation between injection and non-injection medication showed that errors occur mostly in the injection drugs .The most important causes of medication errors were lack of adequate resources. Conclusion: Since the risk of medication errors among nurses are high, retaining courses on pharmacological information, modification of educational curriculum, encouraging nurses to report medical errors and also encouraging hospital managers to give positive response to errors are suggested.

Item Type: Article
Keywords: medication errors,Neonatal Unit,Neonatal Intensive Care Unit,Nursing Viewpoint
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal
Page Range: pp. 63-71
Journal or Publication Title: Community Health Journal
Journal Index: ISC
Volume: 10
Number: 1
Publisher: Rafsanjan University of Medical Sciences
ISSN: 2345-6248
Depositing User: مهندس مهدی شریفی
URI: http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/6816

Actions (login required)

View Item View Item