(2015) بررسی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در رابطه با هپاتیت B و C در سال 1391. Community Health Journal. pp. 56-62. ISSN 2345-6248
Text
article_45763_2470681a4296cf6ae44c93c9a7bcee3d.pdf Download (293kB) |
Persian Abstract
مقدمه: ویروسهای هپاتیت B و C یکی از شایعترین میکروارگانیسمهای بیماریزا منتقله از راه خون هستند که به عنوان یک عامل خطر شغلی عمده در بین کارکنان مراقبتهای بهداشتی مطرح میگردند. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در رابطه با هپاتیت B و C در سال 1391 انجام شد. مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی از مجموع 775 نفر از دانشجویان مقطع بالینی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان 445 نفر بصورت تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شدند. اطلاعات به وسیله پرسشنامه دو قسمتی جمعآوری گردید: بخش اول شامل اطلاعات دموگرافیک و بخش دوم شامل 17 سؤال آگاهی، 11 سؤال نگرش و10 سؤال عملکرد بود. دادهها به وسیله روشهای آمار توصیفی، آزمون t مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه تحلیل شدند. یافتهها: نتایج به دست آمده حاکی از مشابه بودن آگاهی در هر دو گروه مونث و مذکر بود و همچنین سطح آگاهی دانشجویان رشتههای پزشکی و دندانپزشکی بالاتر از پیراپزشکی بود. از لحاظ عملکرد، گروه جنسی مذکر عملکرد بهتری داشته و از طرف دیگر دانشجویان دندانپزشکی عملکرد و نگرش بهتری نسبت به سایر دانشجویان داشتند. همچنین با بالا رفتن مقطع تحصیلی، سطح عملکرد و آگاهی ارتقاء مییافت. نتیجهگیری: مطالعه حاضر نشان داد که آگاهی، عملکرد و نگرش دانشجویان در مورد هپاتیت B و C در حد متوسط بوده و برای بهبود بخشیدن به این موارد باید سیاستهای مناسب آموزشی اتخاذ گردد.
Title
A survey on the knowledge, Attitude and Practice of the Students of Rafsanjan University of Medical Sciences Regarding Hepatitis B and C in 2012
Abstract
Introduction: The viruses of hepatitis B and C are two of the most common blood-borne pathogenic microorganisms that are known as an occupational risk factor for health care workers. The aim of this study was to study the knowledge, attitude and practice of the students of Rafsanjan University of Medical Sciences regarding hepatitis B and C in the year 2012. Material and methods: In this cross-sectional study, 445 among 775 clinical students of Rafsanjan University of Medical Sciences were selected. Data was collected by a questionnaire which included two sections; the first section was the demographic data of the participants and the second one included 17 questions of Knowledge, 11 questions of attitude and 10 questions of practice. Validity and reliability of the questionnaire were confirmed by experienced specialists and calculating Cronbach's alpha coefficient (α=0.8). Data was analyzed using descriptive analysis, t-test, one-way ANOVA, by SPSS software version 17. P≤0.05 was considered as statistically significant difference. Results: The results showed that, from the aspect of knowledge, both male and female groups were the same. The knowledge of medical and dental students was in a higher rate compared to the paramedical students. The male group had better practice in comparison with females. The dental students had better practice and attitude compared to the other students. The results also revealed that the rate of knowledge and practice increases by an increase in the levels of education. Conclusion: According to the results of the current study, we can conclude that the knowledge, practice and attitude of the students toward hepatitis B and C are average, therefore adequate policies to improve education in this case could be recommended.
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | Knowledge,Attitude,Practice,Hepatitis B,Hepatitis C,Students |
Divisions: | Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal |
Page Range: | pp. 56-62 |
Journal or Publication Title: | Community Health Journal |
Journal Index: | ISC |
Volume: | 9 |
Number: | 3 |
Publisher: | Rafsanjan University of Medical Sciences |
ISSN: | 2345-6248 |
Depositing User: | مهندس مهدی شریفی |
URI: | http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/6833 |
Actions (login required)
View Item |