(2017) تأثیر آموزش خود نظارتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نارساخوان. Community Health Journal. pp. 29-37. ISSN 2345-6248
Text
article_45736_20573970d1a7fcfe974b93bcc18a5f98.pdf Download (380kB) |
Persian Abstract
مقدمه: کودکان نارساخوان، با وجود اینکه در اکثر مواقع از هوش طبیعی بسیاری برخوردارند، نمیتوانند پیشرفت تحصیلی مطلوبی داشته باشند و به سختی به تحصیل ادامه میدهند و یا اغلب ترک تحصیل میکنند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش خودنظارتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دچار اختلال نارساخوانی انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل و آزمون پیگیری است.آزمودنیهای پژوهش شامل 32 نفر از دانشآموزان پسر نارساخوان مقطع ابتدایی در شهرستان جوانرود بودند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و بهطور تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش بهصورت دو گروه 8 نفره به مدت ده جلسه 50 دقیقهای (هفتهای دو روز) آموزش خودنظارتی را دریافت کردند. نمرات امتحانی دروس اصلی (علوم، ریاضی، فارسی و املاء) بهعنوان معیار سنجش پیشرفت تحصیلی مورد استفاده قرار گرفت. اطلاعات با استفاده از آزمون اندازهگیری مکرر، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد در پیشآزمون تفاوت معنیداری بین گروه آزمایش و کنترل وجود نداشته اما پس از آموزش به گروه آزمایش، نمرات این دانشآموزان در پسآزمون و پیگیری معنیدار بوده (001/0 greater than p) به این معنی که نمرات درسی آنها افزایش پیدا کرده است. نتیجهگیری: برنامه خود نظارتی تأثیر مثبتی در بهبود پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نارساخوان داشته است، پژوهش حاضر کاربردهایی برای والدین، روانشناسان، معلمان، مربیان مدارس و متخصصان دانش آموزان مبتلا به اختلال نارساخوانی دارد که میتوانند از این راهبردها برای بهبود پیشرفت تحصیلی استفاده کنند.
Title
The Effect of Self-monitoring Training on the Aacademic Achievement of the Students with Dyslexia
Abstract
Introduction: Dyslexic children, despite having normal intelligence, cannot achieve desirable academic achievement. For some of them continuing education is difficult and occationally drop out of school. The purpose of this study was to determine the Effect of self-monitoring training on academic achievement of students with dyslexia. Material and Methods: This quasi-experimental study with pre-test, post-test included 32 elementary male dyslexic students at Javanrood citywich were randomly placed in two groups of control and experimental The experimental group had 10 sessions of 50-minutes trainings two days a week. The grades of science, mathematics, Persian, and spelling in the pre-test, post- test and follow-up, were used as the criterion for measuring the academic achievement of students and the data were then analyzed by repeated measures. Results: Findings indicated that there was not a Significant difference between the experimental and control groups in the pre-test but there were significant differences between pre-test, post-test and pre-test, follow up(p
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | dyslexia,self-monitoring,academic achievement |
Divisions: | Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal |
Page Range: | pp. 29-37 |
Journal or Publication Title: | Community Health Journal |
Journal Index: | ISC |
Volume: | 8 |
Number: | 4 |
Publisher: | Rafsanjan University of Medical Sciences |
ISSN: | 2345-6248 |
Depositing User: | مهندس مهدی شریفی |
URI: | http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/6854 |
Actions (login required)
View Item |