(2015) اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجانی بر علائم ترس از ارزیابی مثبت نوجوانان پسر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی. Community Health Journal. pp. 59-67. ISSN 2345-6248
Text
article_45739_a146b2c422fefba5b0b82fe8b114bc54.pdf Download (256kB) |
Persian Abstract
مقدمه: اختلال اضطراب اجتماعی از جمله اختلالهای اضطرابی است که در آن اضطراب در برخی موقعیتهای معین و یا در برابر اشیای خاصی (خارج از وجود بیمار) بروز میکند که اغلب خطرناک نیستند. در نتیجه، فرد از این موقعیتها و اشیا بهطور جدی اجتناب نموده، یا با اضطراب شدید آنها را تحمل میکند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجانی بر علائم ترس از ارزیابی مثبت در نوجوانان پسر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بود. مواد و روش ها: روش پژوهش آزمایشی، با طرح پیشآزمون- پسآزمون بود. نمونهای به حجم 20 نفر (بر اساس پیشینه پژوهشی) از نوجوانان مبتلا به اضطراب اجتماعی از بین دانشآموزان پسر سال اول دبیرستان دوره دوم شهر آمل بهصورت نمونهگیری خوشهای چندمرحله ای انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (10 نفر) و کنترل (10 نفر) جایگزین شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق مصاحبه بالینی، مقیاس اضطراب اجتماعی نوجوانان و کودکان Liebowitz و ترس از ارزیابی مثبت Weeks و همکاران جمعآوری شد. گروه آزمایش تحت 7 جلسه درمان تنظیم هیجانی قرار گرفتند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 16 و تحلیل کوواریانس تک متغیره استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه پس از اعمال آموزش راهبردهای تنظیم هیجان در علائم ترس از ارزیابی مثبت در نوجوانان مبتلا به اضطراب اجتماعی تفاوت معنیداری وجود دارد (012/0 greater than p). نتیجه گیری: آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی میتواند باعث کاهش ترس از ارزیابی مثبت دانش آموزان پسر مبتلا به هراس اجتماعی شود.
Title
Effectiveness of Emotional Regulation Strategies Training for Fear of Positive Evaluation of male Adolescences Suffering from Social Phobia Disorder
Abstract
Introduction: Social phobia disorder is considered among the anxiety disorders in which anxiety appears in certain situations or against special non threatening objects. As a result, the person avoids these situations or objects completely or endures them with intense anxiety. The present study was conducted to investigate the efficacy of emotional regulation strategies training on reduction of fear of positive evaluation of male adolescence students suffering from social phobia disorder. Materials and Methods: This study was a experimental with pretest-posttest design. From Twenty male adolescence tenth graders suffering from social phobia disorder were selected through multistage cluster sampling, and were randomly placed into two groups of experiment (10 persons) and control (10 persons). The data collection included clinical interview, Liebowitz Scale for Children and Adolescents Social Anxiety and The Fear of Positive Evaluation Scale of Weeks. 7 sessions of emotional regulation strategies training were implemented for the experimental group. The control group received no intervention. Data were analyzed using SPSS software version 16 and ANOVA. Results: The results indicated that there was a significant difference between the two groups after the emotional regulation strategies training for the students suffering from social phobia disorder (P
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | Emotional regulation strategies training,Social phobia disorder,fear of positive evaluation |
Divisions: | Research Vice-Chancellor Department > Community Health Journal |
Page Range: | pp. 59-67 |
Journal or Publication Title: | Community Health Journal |
Journal Index: | ISC |
Volume: | 8 |
Number: | 4 |
Publisher: | Rafsanjan University of Medical Sciences |
ISSN: | 2345-6248 |
Depositing User: | مهندس مهدی شریفی |
URI: | http://eprints.rums.ac.ir/id/eprint/6857 |
Actions (login required)
View Item |